Na kanapce, w zupie, w sałatce bądź w formie surówki do drugiego dania – kwaszone ogórki w środkowoeuropejskiej kuchni podajemy częściej aniżeli pragnęlibyśmy przyznać. Nie powinno to dziwić, bo kwaszone warzywa są zarówno zdrowe, jak i pyszne.

Jak wytwarza się ogórki kiszone?

Ogórki kiszone to warzywa, które poddano naturalnemu procesowi fermentacji. Ich zrobienie jest nadzwyczaj łatwe. Stosuje się do tego duże gliniane garnki bądź beczułki z drewna, w których ogórki zalewa się solanką. Później kładzie się pojemnik na przynajmniej kilkanaście dni w chłodnym miejscu, aż fermentacja mlekowa zakonserwuje warzywa. Wielbiciele niezbyt kwaśnych kiszonek mogą oddać się spożyciu kwaszonki już po paru dobach – takie ogórki określamy „małosolnymi”. W bazowej recepturze do solanki wraz z ogórkami wkłada się koper oraz czosnek, jednakże smak kiszonych ogórków można urozmaicić również innymi dodatkami, przykładowo kawałkami chrzanu, liśćmi czarnej porzeczki czy ziarnami gorczycy. Naturalnie nie każdy ma czas czy też sporo miejsca w kuchni, żeby osobiście przyszykować takie kwaszonki. Nie każdy posiada także piwnicę lub spiżarkę, w której może gromadzić żywność w ogromnych ilościach. Nie oznacza to jednak, iż trzeba zrezygnować z kwaszonych ogórków – w dowolnym momencie możemy kupić je w markecie na wagę bądź w niewielkich opakowaniach, np. w workach foliowych czy w kubełkach, które bez problemu da się przechowywać w lodówce.

Czy warto jeść kiszone ogórki?

Od setek lat powszechnie wiadomo, iż warzywa poddane fermentacji pozytywnie wpływają na nasz organizm. I nie jest to błędem, gdyż wraz z kiszonkami konsumujemy dobroczynne kultury bakterii, które korzystnie oddziaływają na florę przewodów pokarmowych i redukują ich pH, wspomagając w konsekwencji procesy trawienne. Lecz to nie wszystko! Kwaszone ogórki nie są kaloryczne (to około 12 kcal w 10 dag), a jednocześnie zawierają między innymi witaminę C, K1 i D, witaminy z grupy B, a także niemało składników odżywczych niezbędnych do właściwego funkcjonowania organizmu, jak magnez, żelazo, wapń, selen i fosfor. A co z sokiem z kiszonych ogórków? O ile doceniamy kwaśne smaki, nie warto wyrzucać go po zjedzeniu kwaszonek, tylko go wypić albo wykorzystać do zupy ogórkowej, ponieważ w trakcie kwaszenia składniki odżywcze przechodzą częściowo do zalewy. Trzeba jednakże zaakcentować, na kiszonki powinny uważać osoby chorujące na nadciśnienie – w kwaszonkach może znajdować się bowiem pokaźna ilość soli.

Nasze dane kontaktowe:
"ARTMAN" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k.
Niedomicka 47
33-132 Niedomice

Mob.: +48 669 997 776
E-mail: [email protected]