Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z jazdą konną, często miewają trudności z różnymi jej aspektami – prawidłową postawą, utrzymaniem równowagi, dosiadem itp. Prezentujemy kilka popularnych ćwiczeń dla początkujących, które pomagają rozwinąć swoje umiejętności i poradzić sobie z problemami.

Ćwiczenia dla początkujących adeptów jazdy konnej

Początkujący jeźdźcy swoje umiejętności jazdy konnej zazwyczaj doskonalą na lonży, gdzie mogą trenować podstawy, takie jak koordynacja czy utrzymanie równowagi w siodle.

Ćwiczenia dla początkujących na lonży

Oto kilka propozycji przykładowych ćwiczeń dla początkujących na lonży:

  • Podczas jazdy krąż ramionami. Najpierw naprzemienne w przód i w tył, a potem, w trudniejszej wersji, jedną ręką w przód, a drugą w tył (i odwrotnie). Aby wykonać to ćwiczenie poprawnie, należy siedzieć prosto, mieć złączone łopatki i patrzeć przed siebie.
  • Inne ćwiczenie to obroty głowy w lewo i w prawo w czasie jazdy. Wydaje się proste? To ważne ćwiczenie, ponieważ uczy uniezależnienia ruchów głowy od reszty ciała.
  • Naprzemiennie wykonuj skrętoskłony tułowia, tak aby dotknąć najpierw kolana, a potem kostki – lewą ręką dotykasz prawego kolana oraz kostki i odwrotnie.
  • Podczas jazdy stępem wstań w strzemionach i postaraj się utrzymać tę pozycję jak najdłużej. Patrz przed siebie, plecy trzymaj prosto, biodra wypchnij w przód, dłonie oprzyj o uda. W ten sposób nauczysz się prawidłowego ułożenia nóg podczas jazdy konnej – kolana powinny być ugięte, uda i łydki trzymać się boków konia, a stopy znajdować się w linii prostej pod biodrami.
  • Spróbuj utrzymać półsiad w stępie bez użycia rąk. Na początku podeprzyj się obiema rękoma, ale z czasem zmniejszaj oparty na nich ciężar. Potem unieś jedną rękę, później również drugą. Na koniec obie ręce rozłóż na boki. Trudne? Prawdopodobnie twoje ciało, zwłaszcza nogi, jest nieodpowiednio ułożone. Pamiętaj, że w półsiadzie ciężar ciała należy przenieść na strzemiona i zamknąć łydki na bokach konia.
  • Umiesz wykonać dwa poprzednie ćwiczenia? Zwiększ poziom trudności i spróbuj tego samego w kłusie.
  • Następne ćwiczenie to anglezowanie, czyli podnoszenie się i opuszczanie w siodło – ponownie bez użycia wodzy. Najprościej jest to zrobić na koniu, który stoi, potem możesz spróbować przećwiczyć to w stępie, a następnie w kłusie. Tak jak we wcześniejszym ćwiczeniu początkowo możesz podpierać się rękoma. Jeśli pojawiają się problemy, to znaczy, że praca nóg jest nieprawidłowa – aby poprawnie anglezować, podczas podnoszenia się i opadania musisz złapać stabilne oparcie na strzemieniu i kolanie, tak aby noga nie uciekała w przód i w tył.

Pamiętaj, że w przypadku trudności w nauce konnej jazdy należy przede wszystkim szukać rady u instruktora – to on wie najlepiej, gdzie popełniasz błędy i jakich umiejętności ci brakuje.

Choć podczas nauki jazdy konnej najważniejsze są ćwiczenia praktyczne, mimo to w wolnej chwili warto sięgnąć po książki o jeździectwie, takie jak „Świadoma jazda konna w praktyce” Mary Wanless.

Źródło tekstu: https://horse-trade.pl/jazda-konna-cwiczenia-dla-poczatkujacych